Ansvarig Digital Direktkommunikation till Coop
Ansvarig Digital Direktkommunikation till Coop
Coop är i förändring där visionen är att vara den goda kraften inom svensk dagligvaruhandel och målet är att skapa ett stärkt kunderbjudande och långsiktig lönsamhet. Kundlöftet är ”Bättre för dig och din familj” och för att leva upp till det så gör Coop det lättare för dig att välja bra mat.
Coop Marknad är ett affärsområde inom Coop Sverige AB som ansvarar för Coops totala kommersiella strategi och utveckling av varumärken, butikskoncept och medlemserbjudanden till över tre miljoner medlemmar, marknadskommunikation och produktion.
Nu söker Coop Marknad en ansvarig person för deras digitala utskick, med stor erfarenhet av att driva försäljning i digitala kanaler. Du ansvarar för utskick till medlemmar och kunder främst via e-postkanalen i form av till exempel nyhetsbrev och digitala kampanjer, men även sms och andra riktade digitala kanaler. Du tillhör avdelningen Digitala Kanaler som ansvarar för digital kommunikation och utveckling. Avdelningens mål är att etablera Coops digitala kanaler som den viktigaste kontakten med medlemmar och kunder i allt från erbjudande till att bygga Coops varumärke. Det digitala mötet med Coop ska vara interaktivt och upplevas personligt, relevant, enkelt och överraskande - samt självklart driva försäljning. Allt detta kan du bidra till.
Arbetsbeskrivning
Huvuduppgiften är att optimera och säkerställa innehållet i Coops digitala utskick för att driva försäljning i butiker (fysiska och digitalt), skapa en personlig och relevant relation och bygga varumärke. Tjänsten innebär att du aktivt tar fram innehåll och utvecklar utskicken på ett kreativt och användarvänligt sätt. Du följer också upp och analyserar utskicken och interaktionen på landningssidorna, för att hela tiden förbättra och optimera kommunikation och interaktion. Du jobbar nära interna kreatörer, redaktionen för coop.se samt CRM-avdelningen och utformar innehållet utifrån Coops gemensamma strategi. Du bidrar aktivt i arbetet med att utveckla de digitala mallarna och säkerställa att de är optimerade ur ett transaktionsperspektiv. Du kommer även att bidra med optimering och innehåll till coop.se och Coops andra digitala kanaler. En viktig del av uppdraget är att arbeta med aktivering för att engagera mottagarna och driva transaktioner. Du kommer även att delta i arbetet med att ta fram och implementera årliga marknads- och aktivitetsplaner.
Som person så är du en lösningsorienterad problemlösare. Du har stor förståelse för affären och du är mycket noggrann, kreativ, ansvarsfull, orädd, nyfiken och prestigelös samt har ett stort intresse för människor då du samarbetar och kommunicerar mycket i denna roll. Du är en duktig skribent/kommunikatör med god känsla för det svenska språket och du brinner för digital kommunikation i allmänhet.
Erfarenhet och kompetens
- Du har webbutbildning från tex Hyper Island eller liknande.
- Du har 3-5 års erfarenhet av att arbeta med e-postutskick och marknadsföring inom digitala kanaler och e-handel.
- Du har stor erfarenhet av webbanalys i Google Analytics, följer upp alla aktiviteter och genomför kontinuerligt förbättringar baserat på tidigare resultat.
- Du är självgående och kreativ med stark kommunikativ ådra men kan jobba utifrån givna ramar och konverteringsmål. Du ser det som en självklarhet att jobba med målgrupper och segment (ner på individnivå). Du drivs av att arbeta proaktivt utifrån strategiska ramar med främsta syfte att säkra hög relevans och individanpassning till målgruppen.
- Utöver detta vill vi att du har dokumenterad erfarenhet av transaktionsoptimering och det är meriterande med kunskap om EpiServer och Adobes CC-program.
- Det är meriterande om du har arbetat i en större organisation med många kontaktytor. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är kreativ med förmåga till nytänkande och har stor initiativförmåga. Du får gärna ha tidigare erfarenhet från kreatörshållet t ex UX.
Tjänsten är en heltidstjänst med placering på Coop Sverige ABs huvudkontor i Solna. Vi samarbetar med Sense Talents i denna rekrytering. För ytterligare information om tjänsten kontakta Sarah Rudberg sarah.rudberg@sensetalents.se - Varmt välkommen att skicka in ditt cv och ett personligt brev via länken nedan så snart som möjligt.