Corporate Communications Manager till Åhléns AB
Corporate Communications Manager till Åhléns AB
Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2013 omsatte Åhléns 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se
På Åhléns jobbar vi med människors drömmar, utmaningar och behov. Det börjar redan i skapandet av produkterna, och följer sedan med från varuhusen och hem till någons liv. Och eftersom människor ständigt är på väg mot något nytt, är vi som företag också det. Hoppas du vill följa med oss på vår resa.
Ett av Sveriges roligaste och mest utmanade kommunikationsuppdrag.
Åhléns AB söker nu en Informationschef då nuvarande innehavare av rollen går vidare inom företaget. Det övergripande uppdraget går ut på att tillsammans med VD och övriga representanter i företagsledningen, strategiskt och operativt bidra till långsiktig och lönsam tillväxt inom Åhléns. Att ta ansvar för att strategier, modeller, processer och nyckeltal tas fram och efterlevs - och att i enlighet med Åhléns strategi, värderingar, policys och processer leda och utveckla den egna funktionen och dess medarbetare för att nå gemensamma och individuella mål inom ramen för Åhléns verksamhet.
Ansvarsområden: I rollen som Informationschef ansvarar du för att leda och utveckla det strategiska och operativa kommunikationsarbetet för att stärka Åhléns varumärke internt och externt. Den interna kommunikationen ska uppnå företagets affärsstrategier och mål. Du är ansvarig för all extern icke-köpt kommunikation i syfte att utveckla varumärket och driva försäljning. I detta ingår corporate PR, medierelationer, pressfrågor, kriskommunikation och issues management. I ditt ansvar ingår även att ta ansvar för att skapa innehåll till företagets affärsplan för funktionen utifrån Åhléns övergripande strategi. Du har ett kommunikations- och informationsansvar gentemot medarbetare och övriga organisationen. Det innebär att aktivt ta del av, värdera, budskapsanpassa och förmedla relevant kommunikation. Du ingår i företagsledningen.
Du är en mycket god skribent på engelska och svenska samt innehar ett gott ledarskap och är en naturlig talang när det gäller kommunikation och kriskommunikation. Tjänsten innehåller budgetansvar, personalansvar för sex personer (inkl kundservice). Informationschefen rapporterar till VD.
Personliga egenskaper: Du är en naturlig och stark ledare och det är viktigt att du är prestigelös, stabil, kreativ, transparent, nyfiken och har gott om sunt förnuft. Du har en hög energi och kapacitet, har humor och en god självkänsla. Det är viktigt att du är orädd och har en stark värdegrund.
Tidigare erfarenhet och kompetenskrav: Du har flera års erfarenhet av en liknande roll och dokumenterad erfarenhet av kriskommunikation, corporate PR samt pressfrågor. Du talar och skriver flytande engelska och svenska och det är en fördel om du har erfarenhet inom retailområdet.
Stämmer du in på ovanstående beskrivning är du varmt välkommen med din ansökan och CV genom nedanstående länk snarast möjligt. Har du ytterligare frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta Lotta Köhler på Sense Talents via e-post: lotta@sensetalents.se.