Kommunikationschef till Plan Sverige
Kommunikationschef till Plan Sverige
Uppdraget går ut på att leda kommunikationsenhetens arbete i enlighet med Plan International Sveriges övergripande strategier och mål. Kommunikationsenheten ingår som en del i Insamlings-och kommunikationsavdelningen och har ett brett ansvarsområde att hålla ihop och utveckla kommunikationen, strategiskt och operativt, med olika intressenter, externt och internt samt vara ett stöd mot andra enheter och avdelningar. Vi arbetar ofta i team inom enheten och över avdelningen, och även över avdelningsgränser i tvärfunktionella grupper.
www.plansverige.org
Du kommer i tjänsten att:
• Ha budgetansvar för att enheten levererar på sina mål med god kvalitet och håller sina kostnader
• Övergripande ansvara för strategiska vägval och genomförande av fattade beslut och löpande aktiviteter
• Planera, leda personalen, fördela och operativt arbeta inom enheten, i linje med gällande strategiska mål, prioriteringar och verksamhetsplan
• Medverka i ledning och utveckling av Insamlings- och kommunikationsavdelningen och att driva kommunikationsarbetet inom Plan International Sverige.
• Ansvara för Kriskommunikationsprocessen
• Leda arbetet i den tvärfunktionella gruppen Påverkan och Extern Kommunikation
Du rapporterar till Insamlings- och Kommunikationschefen och ingår i Insamlings-och Kommunikationsavdelningens ledningsgrupp.
För att lyckas i rollen har du:
• Relevant högskoleutbildning
• God chef-/ledarerfarenhet med förmåga och vana att leda i förändring
• Gedigen erfarenhet och kunskap inom kommunikation och innehållsproduktion på strategisk och taktisk nivå mot olika målgrupper, internt och externt, i olika kanaler, med olika produkter.
• Kunna agera och fatta snabba beslut med hög leveranskapacitet.
• Lyhördhet, analysförmåga och strategiskt tänkande.
• God social kompetens och utvecklad samarbetsförmåga, förmåga att leda och utveckla verksamhet och medarbetare.
• Strategisk kompetens som du kan omsätta operativt i leveranser
• Gedigen redaktionell kunskap och erfarenhet
• Du kan självklart skriva obehindrat i olika kanaler eller mot olika målgrupper
• Du har god kunskap om det digitala medielandskapet
• Erfarenhet av verksamhetsplanering, ekonomisk planering och uppföljning.
• Flytande svenska och engelska, i såväl tal och skrift
Det är meriterande med erfarenhet från annan ideell organisation.
Vi samarbetar med Sense Talents/Jurek Marknad i detta uppdrag som är ett konsultuppdrag med önskad start i slutet av mars och löper på till årets slut (heltid). Varmt välkommen med din ansökan så snart som möjligt. För ytterligare information om rollen kontakta Lotta Köhler epost: lotta.kohler@jurek.se